Roșu Adriana

Psiholog terapeut

  Licențiată în psihologie și științele educației – Facultatea de psihologie, Univ. Petre Andrei din Iași.

 Competențe în psihologie clinică, psihopedagogie specială și psihoterapie – Colegiul Psihologilor din Romania din anul 2010, înregistrată în Registrul experților psihologi și specialiștilor care lucrează cu persoane cu tulburări din spectrul autist, supervizor în psihopedagogie specială

Lucrări publicate

  • ”Dezvoltarea limbajului prin tehnici de artă combinată” – Simpozion cu participare internațională ”Bune practici în prevenirea și teriapia tulburărilor de limbaj” 2019 – ISBN 978-606-619-332-0

  • ”Activități de stimulare senzorială – Muzica fructelor și a legumelor” – Simpozion Județean Educație adaptată tulburărilor din spectru autist 2019 – ISSN 2559 – 0952,

  • Activități de stimulare a creativității ”MUZIKIT RO” – Simpozion de comunicări științefice ”Învățământ de calitate în școala românească” 2019, ISSN 2457 – 8916

Servicii

  • Logopedie si terapie ABA
  • Evaluare și consiliere psihopedagogică
  • Consiliere vocationala
  • Terapia tulburărilor de limbaj (logopedie)
  • Terapia tulburărilor de învățare
  • Terapia prin artă combinată – intervenție senzorială
  • Intervenții în situații de criză
  • Intervenții în contextul dizabilității
  • Intervenții în sfera de autocunoaștere și dezvoltare personală

Activități și calificări relevante

  • Evaluator in cadrul Corpul expertilor evaluatori din cadrul AJPIS Bacau
  • Formator și susținere workshop-uri de educație parentală
  • Interpret autorizat a limbajului mimico-gestual
  • Prezentări în cadrul conferințelor
  • Susținere prezentare ”What is workplace inovation in practice?” Proiect EDWIN ”European Workplace InnovationNetwork”, 29 sept 2014, Sofia, Bulgaria 2014
  • Susținere workshop ”Atelier Muzikit” în cadru conferinței Internaționale de Meloterapie , ed.aIII-a, Universitatea Transilvania din Brașov, 2017

Logopedia

Logopedia este știința care abordează limbajul prin prisma reeducării acestuia, al modelării achiziției limbajului și corectării tulburărilor survenite în procesul de achiziție.

Tulburările de vorbire pot afecta pe oricine, indiferent de vârstă, dar în special copiii.

Logopedul este specialistul care se ocupa de terapia tulburarilor de vorbire si limbaj. Acesta identifica problema, elaboreaza metodele de recuperare si supervizeaza activitatile de recuperare care se impun in functie de diagnostic. Desi problemele de limbaj apar in majoritate la copii, sunt si situatii de adulti care au nevoie de ajutorul unui logoped. Mai ales daca in copilarie a avut aceste probleme si nu le-a putut trata la un specialist. Este posibil si ca adultul sa fi avut probleme mai tarziu si acum sa fie prima oara pus in ipostaza de a cere ajutor. Problemele de vorbire pot aparea in urma unui accident, soc emotional dar si de la o problema de auz.

Daca o persoana nu aude bine, nu percepe corect sunetele si incepe sa aiba probleme de vorbire.

Un logoped poate trata:
  • probleme de articulare:
    vorbirea nu este clară si se fac erori în ceea ce privește sunetele;
  • probleme de fluență:
    probleme cu fluxul de vorbire, cum ar fi bâlbâiala;
  • rezonanță sau probleme de voce: probleme cu mușcatul cuvintelor, volumul si calitatea vocii;
  • probleme legate de hrănirea orală: dificultăti de mâncare, înghițire și salivare.
  • probleme de recepție a limbii: limbajul de înțelegere a limbii;
  • probleme lingvistice expresive: limbajul de vorbire, de exprimare;
  • probleme ale limbajului pragmatic: probleme legate de utilizarea limbajului în moduri adecvate din punct de vedere social.

    Dislexia
    Disgrafia
    Discalculia

    Logopedul adoptă strategii adaptate pentru fiecare afecțiune în parte. Acestea pot include:
  • activităti de interventie
  • lingvistică: aceste activități construiesc abilităti într-o varietate de moduri, inclusiv modelarea si oferirea feedback-ului copiilor. Logopedul ar putea folosi imagini și cărți sau terapie bazată pe joc, dar și exerciții de limbi străine.
  • terapia articulară: logopedul pentru copii modelează sunetele cu care copilul are probleme. Aceasta ar putea include demonstrarea modului în care trebuie mutată limba pentru a crea sunete specifice.
  • tratamentul de hrănire si înghițire: logopedul învață copilul exerciții prin care își poate întări mușchii gurii. Acestea ar putea include masaj facial, dar și exerciții diferite de limbă, buze si maxilar. Logopedul pentru copii ar putea, de asemenea, să utilizeze diferite texturi alimentare pentru a încuraja conștientizarea în timpul mesei și înghițirii.
  • Principiile terapiei logopedice respectarea particularităților de vârstă ale copilului, ale tipului și gradului de deficiență, precum și ale nivelului de scolarizare atins;
  • respectarea caracterului unitar în intervenție (prin corelarea cu demersurile medicale, pedagogice sau de psihodiagnoză);
  • respectarea succesiunii – etapelor de corectare, conform cu structurile fonetice tot mai complexe în care sunetul este integrat;
  • trecerea în cursul corectării prin planuri acționale diferite (de la imagine la fonem, de la fonem la grafem și viceversa);
  • folosirea jocului didactic în orice etapă a programului de intervenție logopedică;
  • exersarea permanentă a noilor achiziții fonoarticulatorii în contexte de comunicare normale;
  • folosirea psihoterapiei ca mijloc de sprijin pe tot parcursul programului de intervenție logopedică;
  • asigurarea continuității în activitatea corectiv recuperatorie prin implicarea familiei, a cadrului didactic, a prietenilor copilului.


  • Durata terapiei logopedice
    Durata terapiei în cazul unui copil este determinată de anumiți factori, printre care:
  • Vârsta copilului;
  • Tipul și severitatea tulburării de vorbire;
  • Frecventa cu care au loc ședințele de logopedie;
  • Existenta si tratamentul unei afecțiuni medicale deja existente.
  • S-a dovedit că logopedia are cel mai mare succes atunci când începe încă din stadii incipiente. Logopedia poate îmbunătăți comunicarea și poate stimula încrederea în sine, extrem de importante pentru dezvoltarea armonioasă a unui copil.